Niet-sporters | |||||||
Niet-sporters | Streefwaarde | Streefwaarde | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
50,8% | 50,8% | 51,0% | 51,0% | 49,9% | 49,9% | 50,0% | 50,0% |
Bron | Gezondheidsenquête (CBS, RIVM) | ||||||
Omschrijving | Niet-wekelijkse sporters uitgedrukt in een percentage van de inwoners van gemeente Noordoostpolder. | ||||||
Toelichting | Dit wordt iedere 2 tot 4 jaar gemeten door de GGD. De cijfers zijn en blijven naar verwachting nagenoeg stabiel over de tijd. | ||||||
Relatief verzuim | |||||||
Relatief verzuim | Streefwaarde | Streefwaarde | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
86 | 84 | 91 | 54 | 84 | 123 | 100 | 100 |
Bron | DUO | ||||||
Omschrijving | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners tussen de 5-18 jaar. Cijfers 2023 gaan over schooljaar 2022-2023. | ||||||
Toelichting | De cijfers van 2023 laten een hoger aantal jongeren met verzuim zien dan in de jaren ervoor, met uitzondering van het lage verzuim in 2021 veroorzaakt door corona. De stijging kan door verschillende factoren verklaard worden: administratieve redenen (fouten, vertraging aansluiting systemen), wachttijden in onderwijs en hulpverlening en meer jongeren gaan werken in plaats van naar school. Door de stijging van de afgelopen jaren is het lastig om een prognose te geven voor de komende jaren. | ||||||
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | |||||||
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Streefwaarde | Streefwaarde | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1,80% | 1,90% | 1,30% | 1,90% | 2,50% | 2,90% | 3,00% | 3,00% |
Bron | Ingrado | ||||||
Omschrijving | Het percentage van het totaal aantal leerlingen tussen de 12 - 23 jaar dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat uitgedrukt in het percentage deelnemers VO en MBO. | ||||||
Toelichting | De cijfers voor 2022 en 2023 laten een stijging zien. Een mogelijke verklaring voor deze stijging is het verlies van motivatie tijdens de coronapandemie. Daarnaast zorgt de krappe arbeidsmarkt ervoor dat jongeren eerder gaan werken en stoppen met hun opleiding. | ||||||