Programma's

Sociale Leefbaarheid

Programma omschrijving

Dit programma gaat over onderwijs, sport, cultuur en cultureel erfgoed. Het gaat ook over het project Voorzien in Vastgoed (VIV).

Programma doelstelling

We vinden het belangrijk dat alle inwoners van Noordoostpolder zich kunnen blijven ontwikkelen, zowel tijdens als na hun schoolperiode en ruimte voelen om keuzes te maken hoe zij hun (vrije-) tijd inrichten.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

UNESCO siteholderschap

Wout Jansen

Voorzien in Vastgoed
Recreatie en toerisme

Linda Verduin

Onderwijs
Taalbeleid
Project VO Campus

René van Amersfoort

Sport & bewegen
Project Bosbad

Toon van Steen

Kunst, Cultuur & erfgoed (inclusief cultuurhuisvesting en Werelderfgoed Schokland)

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

Renovatie versus nieuwbouw
Een ontwikkeling die van invloed is op de projecten in het Uitvoeringsprogramma VIV is dat de kosten voor renovatie steeds hoger worden door de eisen/ wensen die daaraan gesteld worden. Hierdoor komen de kosten van renovatie steeds meer in de buurt van de kosten voor nieuwbouw. Dit zien we met name bij de voorgenomen vernieuwingen van schoolgebouwen. Dit heeft een drietal oorzaken:

  • De manier van onderwijzen was, toen onze schoolgebouwen gerealiseerd werden, totaal anders. Daardoor ondersteunen veel bestaande schoolgebouwen onvoldoende het hedendaagse werk- en leerproces. Dit vraagt om ingrepen in de functionaliteit van het gebouw.
  • Veel oudere schoolgebouwen hebben een slecht binnenklimaat. Dit betekent dat daar grote aanpassingen voor nodig zijn.
  • Derde belangrijk punt is duurzaamheid. We willen graag zo'n energieneutraal mogelijk schoolgebouw. Enerzijds omdat dit bijdraagt aan de ambities met betrekking tot duurzaamheid. Anderzijds omdat dit een flinke besparing in de exploitatiekosten betekent.

Wanneer de renovatiekosten rond de 65% van de nieuwbouwkosten uitkomen zien we dat de structurele lasten daarna voor nieuwbouw minder hoog zijn dan van renovaties. Dit heeft alles te maken met de te hanteren afschrijvingstermijn. Deze is voor nieuwbouw 50 jaar en voor renovatie 30 jaar. Kijkend naar de structurele lasten betekent dit dat het financieel aantrekkelijker kan zijn om in voorkomende gevallen te kiezen om nieuw te bouwen in plaats van te renoveren. In basis sturen we op structurele lasten maar daar staat tegenover dat de investeringskosten en voor nieuwbouw fors hoger kunnen zijn. Dit heeft direct invloed op onze solvabiliteit en liquiditeit. Per gebouw zullen we een afweging moeten maken waarbij dit brede scala aan consequenties, functioneel, technisch en financieel helder moet zijn.

Nieuwe wetgeving onderwijshuisvesting
Het ministerie van OCW werkt aan een wetswijziging op het gebied van onderwijshuisvesting. Het doel van de wetswijziging is de verantwoordelijkheidsverhouding tussen de gemeenten en schoolbesturen te verhelderen en de samenwerking te verbeteren. Doel is een meer planmatige, duurzame en toekomstgerichte aanpak van de onderwijshuisvesting.
De beoogde inwerkingtredingsdatum van dit wetsvoorstel is 1 augustus 2025. Met deze nieuwe wet wordt het voor gemeenten verplicht een meerjarig Integraal Huisvestingsplan (IHP) te ontwikkelen in samenwerking met de schoolbesturen. Schoolbesturen worden verplicht meerjarenonderhouds-plannen voor hun schoolgebouwen op te stellen. In de wet wordt opgenomen dat renovatie een volwaardig alternatief voor nieuwbouw wordt. Verder wordt het investeringsverbod voor besturen in het primair onderwijs genuanceerd of opgeheven.

Wetswijziging RMC vanaf 2025
Om de aanpak van voortijdig schoolverlaten (vsv) te versterken wordt de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) uitgebreid naar de leeftijd van 27 jaar zodat jongeren zonder startkwalificatie in beeld blijven en RMC kan schakelen tussen school en gemeente om te voorkomen dat jongeren tussen wal en schip vallen. Hierdoor zal de verantwoordelijkheid en aandacht voor deze doelgroep substantieel groeien. Deze wetswijziging treedt per 1 januari 2025 in werking.

Wat zijn onze reguliere taken?

Beheren gemeentelijk voorzieningen
De gemeente beheert sporthallen, gymzalen, sportvelden, buurthuizen en culturele gebouwen. Dit betekent onderhoud en verhuur ervan.

Lokaal onderwijsbeleid
Samen met de lokale onderwijsaanbieders geven we vorm en inhoud aan het lokale onderwijsbeleid. Dit doen we onder de noemer van de Lokale Educatieve Agenda (LEA).

Zorgen voor leerlingenvervoer
Wij zorgen dat leerlingen die door een beperking niet zelfstandig naar school kunnen reizen, van en naar school worden vervoerd. Dit is een wettelijke taak.

Handhaven en toezien op leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten
Kinderen gaan naar school. Dat is een wettelijke verplichting. Als gemeente stimuleren en controleren wij dat. Zo bevorderen we dat leerlingen een startkwalificatie halen.

Subsidiëring peuteropvang en voorschoolse educatie
Ter voorbereiding op de basisschool stimuleren wij peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Hierbij is de groep peuters met een taal en/of ontwikkelingsachterstand een groep die recht heeft op meer aanbod om de achterstanden te verhelpen. Daarbij stimuleren wij de doorgaande lijn van
voorschools aanbod naar het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Beheren van gemeentelijke sportvoorzieningen
We beheren voorzieningen zoals sporthallen, gymzalen, zwembad en sportvelden. Dit betekent onderhoud en verhuur ervan. Exploitatie en beheer werken we uit in meerjarige onderhoudsplannen. Hierbij hebben we ook te maken met de stijgende bouwkosten. Daarbij geldt dat bij grotere gebouwen dat we ook te maken met de EED (Europese Energie-Efficiency Richtlijn) die ons kan dwingen extra verduurzamingsuitgaven te doen.
Ondersteunen en stimuleren van recreatieve sportbeoefening
We werken samen met sportverenigingen aan hun vitaliteit en we stimuleren het bewegen van onze inwoners. Dat doen we door het verstrekken van incidentele subsidies voor sportinitiatieven of sportevenementen. Door de Meedoen regeling is sportdeelname voor alle kinderen mogelijk.

Subsidies verstrekken voor culturele activiteiten
Wij verstrekken subsidie aan het Cultuurbedrijf voor podiumkunsten, talentontwikkeling, cultuurparticipatie, cultuureducatie en de kunstuitleen. Daarnaast verstrekken wij subsidie aan de Flevomeer Bibliotheek, Poppodium De Klos en de lokale omroep. Ook bevorderen wij activiteiten die een bijdrage leveren aan amateurkunstbeoefening, talentontwikkeling of die een cultureel visitekaartje voor de gemeente Noordoostpolder vormen.

Activiteiten om erfgoed in gemeente te behouden
We zetten in op activiteiten die het erfgoed in Noordoostpolder behouden. De Erfgoednota, Kerkenvisie, sturen op omgevingskwaliteit (welstand) en de gemeentelijke monumentenlijst zijn hierbij een vertrekpunt. Verder hebben we aandacht voor initiatieven die kennis over het erfgoed in Noordoostpolder verbeteren.

Siteholderschap Werelderfgoed Schokland en omgeving
Wij zijn siteholder van Werelderfgoed Schokland. In die rol zorgen wij voor afstemming met alle gebiedspartners in de gebiedscommissie en in de siteholdersgroep. Samen met hen voeren wij het Managementplan 2020-2028 uit. Daarnaast zorgen wij voor afstemming met UNESCO en met de
andere werelderfgoederen in de Stichting Werelderfgoed Nederland.

Beleidsreferenties

Verbonden partijen

-

-

-

-

-

-

-

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

19.091

11,7%

3.742

2,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 10:45:29 met de export van 11/19/2024 10:42:57