We leven in een veranderende samenleving waarbij diverse ontwikkelingen om een andere aanpak en aanpassingsvermogen vragen. Alle veranderingen hebben effect op de rol van de gemeente ten opzichte van onze inwoners. We verschuiven steeds verder van een ‘alwetende gemeente’ die alles organiseert naar een gemeente waarin de inwoner vaker aan het roer staat.
In 2023 zijn we gaan werken vanuit de organisatievisie "Goed voor elkaar!". Het streven is om onze dienstverlening voor inwoners en ondernemers goed voor elkaar te hebben, om onze bedrijfsvoering goed voor elkaar te hebben en om goed voor elkaar te zijn. Goed voor onze inwoners en ondernemers, goed voor ons bestuur en goed voor onze medewerkers. Om invulling te geven aan ‘Goed voor elkaar‘ zijn verschillende zaken in gang gezet om deze visie te realiseren.
HALLO (Hartstocht, Avontuur, Lef, Leergierig en Ontmoeten).
Vanuit deze kernwaarden wordt de beweging doorgezet naar innoveren, verbinden en excelleren daar waar dit kan. De clusters bespreken de opbrengst uit de sessies die georganiseerd zijn om betekenis te geven aan de kernwaarden en maken hiermee de verbinding met de dagelijkse praktijk.
Inzetten van AI (Artificiële Intelligentie).
AI biedt enorme mogelijkheden voor efficiencyverbetering en/of het automatiseren van processtappen.
We zetten in 2025 AI daar waar mogelijk in om routinematige taken te verder te automatiseren waardoor onze medewerkers meer tijd hebben voor complexe taken en maatwerk. Hierbij wordt rekening gehouden met de kaders vanuit AVG en NiS2 (cyberbeveiligingswet). We maken gebruik van de ervaringen opgedaan in de pilot uitvoeringskracht in het administratieve proces van de WMO. Waarbij we geleerd hebben hoe we technologieën als AI en robotisering kunnen inzetten om de administratieve lasten te verminderen en een efficiency slag te bereiken.
De inzet van diverse werkvormen.
We hebben de hoeveelheid en de complexiteit van opgaven waar we als gemeente voor staan de laatste jaren zien toenemen. Deze trend zet zich voort. Onze medewerkers moeten leren omgaan met steeds veranderende omstandigheden. We zetten hiervoor andere manieren van werken in. Op grond van helder criteria delen we onze opgaven in en kiezen we voor een passende werkvorm, de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en sturing. Hierbij hebben we oog voor alle belanghebbenden. We ontwikkelen en implementeren een handboek voor de werkvormen zoals projectmatig werken, programmatisch werken en opgavegericht werken. Voor stabiele en routinematige opgaven voeren we procesgericht werken steeds verder in, in onze organisatie. We willen hiermee een omgeving creëren waarin continu verbeteren de normaalste zaak van de wereld is. Bij processen die gaan over dienstverlening betrekken we relevante stakeholders, inwoners en bedrijven.
Qua bedrijfsvoering is de arbeidsmarkt een uitdaging.
Er komt steeds meer op ons af. Vanuit de politiek vanuit landelijke ontwikkelingen. We zien dat het vervullen van vacatures en het boeien en binden van medewerkers een uitdaging blijft. Dit maakt dat dat de keuze om zaken wel of niet op te pakken, de keuze t.a.v. het ambitieniveau, de keuze om zaken uit te stellen of wellicht niet meer te doen steeds vaker gemaakt zal moeten worden.