Inleiding
Wij zijn verantwoordelijk voor de "wegen straten en pleinen" en de daarin voorkomende civiele kunstwerken in de gemeentelijke openbare ruimte. Onderhoud is nodig om een veilig gebruik mogelijk te maken.
Ontwikkelingen / stand van zaken
Het wegenareaal wordt onderhouden volgens een landelijk gebruikelijke wegbeheersystematiek. Op basis van inspecties, beoordeling en ruimtelijke ontwikkelingen wordt het onderhoud geprogrammeerd. Uitgangspunten hierbij zijn ‘heel en veilig' en functiegericht. We werken naar risico gestuurd beheer en wegen de beleidsambities mee bij de programmering. Binnen het wegenonderhoud stemmen we de werkzaamheden af met bekende projecten en ontwikkelingen. Jaarlijks maken we een uitvoeringsplan voor de wegen en de riolering op om zo slimmere keuzes te maken in beheer en onderhoud.
Bruggen en wegen hebben een sterke relatie met elkaar in beheer en onderhoud. We sturen op ‘heel, veilig en functioneel’. We werken naar risico gestuurd beheer en wegen beleidsambities mee bij de programmering van het onderhoud. Voor toekomstige vervanging van de vaste objecten reserveren we deels in een vervangingsreserve. Wanneer renovatie of vervanging van beweegbare bruggen aan de orde is, vragen we vooraf budget bij de gemeenteraad. Het onderhoud wordt geprogrammeerd op basis van jaarlijkse inspecties, meldingen en onderhoudsprognoses. Uit te voeren werkzaamheden worden verzameld en periodiek aanbesteed en uitgevoerd. Calamiteiten en dringende werkzaamheden herstellen we direct.
Uitvoering Mobiliteitsplan 2030
We gaan verder met het treffen van maatregelen en uitvoeren van projecten uit het Mobiliteitsplan 2030. Doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid en het effectief beheren en gebruiken van de infrastructuur. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan de infrastructuur, waar dat mogelijk is. Dit scheelt in overlast en is financieel efficiënter. Een aantal grotere infraprojecten die in uitvoering gaan, zijn:
- Aanpassingen Bomenweg als onderdeel van superblock Kleiweg – Bomenweg
- Projectvoorbereiding invoering van de maximumsnelheid van 60 km/uur op alle erftoegangswegen in het buitengebied
- Aanbrengen rotonde Kamperweg/Marknesserweg
- Herinrichting Espelervaart fase 2 en 3
We werken verder aan het uitvoeren van de verkeersveiligheidsmaatregelen uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), zoals de verbreding van meerdere fietspaden. Dat doen we met behulp van Rijkssubsidies. In 2025 wordt de 3e tranche opengesteld voor nieuwe aanvragen. Dit jaar doen we een derde aanvraag voor dit subsidieprogramma.
Voorziening groot onderhoud
We werken met onderhoudsmaatregelen aan het minimaal behalen van de levensduur van de weg en levensduurverlengende maatregelen. Want dit is het uitgangspunt van onze huidige wegbeheer-systematiek. De voorziening groot wegenonderhoud is gebaseerd op deze wijze van onderhoud. Het wegenareaal is echter aan het verouderen, waardoor vervanging of rehabilitatie (volle vervanging aan het einde van de levensduur) noodzakelijk wordt om kapitaalvernietiging te voorkomen. Budget voor het rehabiliteren van wegen valt buiten de huidige voorziening groot wegenonderhoud. In 2025 maken we hiervoor een strategie en de uitvoeringsplanning. Dat doen we als onderdeel van het project ‘Voorzien in infra’.
Voorzien in Infra
In 2025 ronden we de visie op de vervanging van de infra af. Dat doen we als onderdeel van het project ‘Voorzien in infra’. Hiermee hebben we een beeld van de vervangingsopgave voor de wegen en de bruggen en de uitdagingen om de infra toekomstbestendig in te richten. Daarbij komen de uitdagingen en opgaven uit het Mobiliteitsplan 2030. Waar mogelijk combineren we werkzaamheden. Het realiseren van de ambities en opgaven staat en valt met de beschikbaarheid van middelen.
Beleidsreferentie
Actualiteit / looptijd onderhoudsplan(nen)
Het Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 (BOR) loopt af. In 2024-2025 maken we een nieuw BOR. Het BOR is onze nota, zoals bedoeld in artikel 22, tweede lid van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder.
De visie Voorzien in Infra wordt begin 2025 vastgesteld en het nieuwe Beleidsplan Openbare Ruimte in het najaar van 2025. Hieruit volgen geactualiseerde onderhoudsplannen.
Financiën
De in 2023 ingezette bezuiniging blijft structureel in stand. Gelijktijdig hebben diverse ontwikkelingen vanaf 2022 tot gevolg gehad dat de kosten voor wegenonderhoud zijn gestegen. Zo zijn de onderhoudskosten aan specifiek asfalt en betonconstructies met meer dan 20% gestegen. Deze stijging is hoger dan de indexatie van de onderhoudsbudgetten. Dit heeft geleid tot een hogere structurele storting in de voorziening groot onderhoud 2023-2027. Vanuit het coalitieakkoord zijn ook voor de komende twee jaar incidenteel extra middelen vrijgemaakt voor het investeren in veilige buitenwegen.
De vervangingsreserve voor de vaste bruggen is met de jaarlijkse dotatie in ieder geval dekkend tot 2035. Daarnaast vragen ook de beweegbare bruggen de komende jaren om forse investeringen. Voor de renovatie van de Kadoelerbrug is apart krediet beschikbaar. De uitvoering van dat project start in 2025 en is eind 2026 gereed.
In het uitvoeringsprogramma dat we maken in het project ‘Voorzien in Infra’ maken we concrete keuzes voor de vervanging van een aantal wegen en bruggen.