Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Veiligheidsregio (VRF) is ingesteld om de inwoners van onze regio beter te beschermen tegen de risico’s van branden, rampen en crises. De diensten en besturen werken samen in: brandweerzorg, crisisbeheersing, handhaving van de openbare orde en veiligheid, geneeskundige hulpverlening bij rampen en rampenbestrijding.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
In 2025 blijven de effecten van langlopende crises van de afgelopen jaren merkbaar. De grootste effecten daarin zullen merkbaar zijn in de opvang van ontheemden uit Oekraïne en crisisnoodopvang van asielzoekers. Enkele beleidsthema’s waar de VRF in 2025 mee aan de slag gaat:
- De versterking van veiligheidsregio en crisisbeheersing: investeren van structurele extra rijksmiddelen in versterkingsmaatregelen, om ervoor te zorgen dat de veiligheidsregio meer robuust en toekomstbestendig is. De focus ligt hierbij met name op versterking van de crisisbeheersing en informatiepositie.
- De implementatie voor het afschaffen van verplichte consignatie en kazernering van vrijwilligers, landelijk bekend onder de projectnaam ‘verplichtend karakter’. Een landelijk besluit in 2023 moet duidelijkheid bieden over de wijze van implementeren en de financiering. De implementatie zal naar verwachting meerdere jaren in beslag nemen.
- De doorontwikkeling van bevolkingszorg: landelijke kwaliteitsnormen, de invoering van een centraal vakbekwaamheidsniveau en het eenduidig beschrijven van de regierol van bevolkingszorg en crisiscommunicatie binnen de veiligheidsregio zijn zaken die naar verwachting verder worden doorgevoerd.
- Het versterken van de cyberweerbaarheid van de organisatie op basis van Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
- De transitie van de regionale meldkameromgeving naar de meldkamer Midden-Nederland, waarmee een belangrijke stap wordt gezet in het versterken van de kwaliteit en continuïteit binnen het meldkamerdomein.
- Het toewerken naar een steeds meer duurzame organisatie, onder andere door de reductie van het brandstofgebruik van het wagenpark en gasverbruik van de brandweerkazernes (reductie van 55% ten opzichte van 2020).
- De versterking van de samenwerking tussen de Veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
In de programmabegroting 2025 heeft de VRF een aantal (financiële) risico’s vastgelegd, zoals het risico op een datalek, de niet verzekerde inventaris en het beëindigen van de samenwerking met de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Voor ieder risico zijn beheersmaatregelen getroffen, dan wel in ontwikkeling of nader overwogen. Het weerstandsvermogen is voldoende om de risico’s per eind 2024 af te dekken.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
3.182.281
Begroting 2026:
3.444.355
Begroting 2024:
3.617.078
Begroting 2027:
3.439.428
Begroting 2025:
3.447.798
Begroting 2028:
3.439.428
Bijdrage verantwoord op taakveld:
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
-
-
-1.562.234
Eigen vermogen
7.804.000
7.666.000
8.806.681
Vreemd vermogen
2.0877.000
10.441.000
12.595.019
- verbonden partij
1.2 GR IJsselmeergroep
1.2 GR IJsselmeergroep
Emmeloord/Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Gemeenten Lelystad, Urk en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze verbonden partij voert de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. De GR heeft een werkmaatschappij maar de feitelijke uitvoering van de WSW is ondergebracht bij Concern voor Werk. Binnen de GR zijn afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeenten en Concern voor Werk om tekorten te voorkomen. In Noordoostpolder levert Concern voor Werk diensten als schoonmaak en catering voor de WerkCorporatie.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Medio 2023 heeft Berenschot in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid een landelijk onderzoek naar de infrastructuur sociaal ontwikkelbedrijven gedaan. Dit is praktisch vertaald in een uitgebreide kamerbrief van minister Schouten eind december 2023 waarin drie scenario’s worden geschetst. De scenario’s variëren van het, op termijn, alleen uitvoeren van beschut werk tot een scenario met het uitbreiden met nieuwe doelgroepen.
In 2024 wordt er gekeken hoe we dit kunnen vertalen naar beleid voor de toekomst van Concern voor Werk. Voor gemeente Noordoostpolder voert Berenschot een lokaal onderzoek uit naar de uitvoering van de Participatiewet in de komende tien jaren. Concern voor Werk is gebaat bij de uitkomsten van dit onderzoek voor de aanstaande transitie naar een sociale onderneming. De transitie naar een sociale onderneming realiseert een financieel voordeel door vernieuwende producten en diensten en een krachtige voorbeeldwerking naar lokale en regionale werkgevers voor een brede inzetbaarheid van arbeidspotentieel.
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten. De afgelopen jaren is een flinke reserve opgebouwd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
227.262
Begroting 2026:
208.296
Begroting 2024:
224.928
Begroting 2027:
208.296
Begroting 2025:
208.296
Begroting 2028:
208.296
Bijdrage verantwoord op taakveld:
6.4 Begeleide participatie
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
2.000
-92.000
71.000
Eigen vermogen
2.570.000
2.402.000
2.660.000
Vreemd vermogen
4.076.000
4.830.000
4.728.000
- verbonden partij
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten uit Flevoland, de gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Gooise Meren en de provincies Flevoland en Noord-Holland
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze GR voert taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Deze taken omvatten onder andere het verlenen van vergunningen en uitvoeren van toezicht en handhaving voor het basistakenpakket. Dit pakket, dat gemeenten verplicht moeten onderbrengen bij een omgevingsdienst, bestaat voor een groot deel uit milieutaken en verder uit taken op het gebied van bodem, asbest en geluid. De gemeente Noordoostpolder heeft alleen het basistakenpakket belegd bij de omgevingsdienst.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De Omgevingsdienst heeft een ontwikkelplan voor haar organisatie opgesteld. Dit plan heeft als doel bij te dragen aan de robuustheid en toekomstbestendigheid van de omgevingsdienst.
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
1.642.039
Begroting 2026:
1.931.102
Begroting 2024:
1.706.468
Begroting 2027:
2.002.883
Begroting 2025:
1.853.433
Begroting 2028:
2.077.530
Bijdrage verantwoord op taakveld:
7.4 Milieubeheer
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
0
0
1.169.879
Eigen vermogen
961.280
1.285.041
3.173.135
Vreemd vermogen
4.769.387
4.978.026
4.693.261
- verbonden partij
1.4 GR GGD Flevoland
1.4 GR GGD Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de provincie Flevoland. GGD Flevoland is het centrale punt waar bewoners, gemeenten en samenwerkingspartners terecht kunnen met alle vraagstukken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
GGD Flevoland werkt in opdracht van de zes gemeenten in Flevoland. De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich in Lelystad. Positieve gezondheid is de basis voor het handelen van de GGD Flevoland. Gezondheid is meer dan niet ziek zijn. De publieke gezondheidszorg is bedoeld om de gezondheid van alle inwoners van Flevoland te bewaken, te beschermen en te bevorderen. Ook als mensen daar niet altijd om vragen. De GGD Flevoland biedt daarom mensen gezonde kansen om binnen hun eigen persoonlijke mogelijkheden alles uit het leven te halen. De aandacht is speciaal gericht op mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat zij kwetsbaar zijn of zorg mijden.
De komende jaren ligt er onder andere de taak om goed vorm te geven aan het Integraal Zorgakkoord en gemeenschappelijke uitvoering van zorgtaken bij bijvoorbeeld Het Vlie. Dit alles staat uitgewerkt in het meerjarenbeleidsplan en uitvoeringsplan 2023-2029 ‘Een gezonde toekomst in Flevoland’. Waar dit financieel mogelijk is wordt er in de volle breedte geïnvesteerd in het versterken van de publieke gezondheid in Flevoland. De verwachting is dat de kosten voor de GGD de komende jaren gaan stijgen, mede door verdere vergrijzing en daarmee stijgende zorgbehoefte.
In 2025 werkt de GGD aan de volgende onderdelen:
- De Regionale Ambulancevoorziening stuurt op de ambulancedienst en zet in op zorgcoördinatie. In 2025 zal een nieuw model meldkamer worden doorontwikkeld zodat mensen niet onnodig in de acute zorgketen belanden maar snel op de juiste plek hulp krijgen in het lokale veld.
- De infectieziektebestrijding als onderdeel van de landelijke afspraken in het kader van pandemie-paraatheid wordt verder ontwikkeld.
- Na jaren van intensief werken aan de bestrijding van Corona zal de interne organisatie van de GGD worden versterkt.
- In 2025 gaat de GGD Flevoland aan de slag met het versterken van de bedrijfsvoering en met de uitvoering van een Integraal huisvestingsplan om als een sterke toekomstgerichte publieke organisatie te werken aan de gezondheid van de bewoners van Flevoland.
De deelnemers betalen elk een jaarlijkse bijdrage in de kosten van de GR op basis van het aantal inwoners per 1 januari van dat jaar. Het belangrijkste financiële risico voor deelnemers aan de GR is een hogere bijdrage bij een eventueel exploitatietekort. Bij opheffing van de GR wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
1.215.700
Begroting 2026:
1.430.000
Begroting 2024:
1.350.000
Begroting 2027:
1.430.000
Begroting 2025:
1.411.000
Begroting 2028:
1.450.000
Bijdrage verantwoord op taakveld:
7.1 Volksgezondheid
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
0
0
1.157.000
Eigen vermogen
5.916.000
6.497.000
7.904.000
Vreemd vermogen
25.645.000
23.182.000
24.283.000
Vennootschappen en corporaties
- verbonden partij
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% Rijk en 50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De kosten van financiering voor de gemeente en haar burgers zo laag mogelijk houden.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Bij een faillissement is de waarde van het aandelenkapitaal het maximale risico voor de gemeente Noordoostpolder. De BNG beschikt over een zogenaamde triple A rating (hoogste kredietwaardigheidscijfer) en valt onder het strenge toezicht van de ECB, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de BNG failliet gaat. Ook gezien de geringe omvang van het aandelenkapitaal zijn de financiële risico's gering.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
254.000.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
4.721.000.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
110.834.000.000
- verbonden partij
2.2 Vitens N.V.
2.2 Vitens N.V.
Utrecht
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Gelderland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Vitens staat als leverancier van een eerste levensbehoefte midden in de maatschappij. Ze zorgen voor betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Er wordt gewerkt aan drie strategische doelen: continuïteit, schone en beschikbare bronnen en optimale service en dienstverlening.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Bij de levering van drinkwater staat de kwantiteit en de kwaliteit onder druk. De vraag is groot door bevolkingsgroei, droogte als gevolg van klimaatsveranderingen en door het toenemende gebruik door klanten en industrie. Door vervuiling van het grond- en oppervlaktewater door restanten van gewasbeschermingsmiddelen, mest, industriestoffen en medicijnresten staat de kwaliteit onder druk.
Vitens staat de komende jaren voor een enorme investeringsopgave. Om de financieringspositie binnen de geldende WACC-regelgeving zo optimaal mogelijk te versterken worden enkele uitgangspunten gewijzigd: zo worden droogteschaderisico’s doorberekend, het vastrecht minimaal verhoogd en de tarieven sterker verhoogd.
Voor wat Noordelijk Flevoland betreft, daar is Vitens op zoek naar een nieuw waterwingebied om daarmee te voldoen aan de toenemende vraag en om de winning in Sint Jansklooster te ontlasten.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
27.200.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
677.700.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
1.559.700.000
- verbonden partij
2.3 Wadinko N.V.
2.3 Wadinko N.V.
Zwolle
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
De gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Meppel, Olst-Wijhe, Ommen, Steenwijkerland, Tubbergen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle, Kampen, Losser, Noordoostpolder, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Twenterand, Urk, Wierden en Provincie Overijssel
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij die gezonde, duurzame bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid wil stimuleren en behouden in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe. Wadinko doet dit met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het financiële risico is beperkt tot het aandelenkapitaal. In haar beleidsplan 2021 – 2026 koerst Wadinko op continuering met aandacht voor groei, innovatie en maatschappelijk ondernemen, versterking van de human capital agenda en het stimuleren van samenwerking in de regio. Daarnaast wil Wadinko nieuwe participaties meer beoordelen op hun duurzaamheidsagenda.
In 2024 heeft Wadinko € 43.952 inclusief dividendbelasting (exclusief dividendbelasting € 37.359) betaalbaar gesteld over het boekjaar 2023. Dit is besloten in de aandeelhoudersvergadering van Wadinko N.V op 31 mei 2024.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
1.854.653
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
82.924.139
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
8.721.146
- verbonden partij
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
Alkmaar
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
HVC heeft 51 aandeelhoudende gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf van 51 gemeenten en 8 waterschappen. Zij dragen bij aan het klimaat door energie schoon op te wekken en afval te hergebruiken.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De gemeente Noordoostpolder is een van de aandeelhouders van het afvalverwerkingsbedrijf HVC
en staat deels garant voor dit bedrijf. De totale omvang van de gegarandeerde leningen aandeelhouders A bedroegen eind 2023 € 565.252.000. Op een totaal van 3.705 aandelen A betekent dit voor de gemeente Noordoostpolder met 62 aandelen, een garantstelling van € 9,5 miljoen. Hiervan werd in 2024 zoals gebruikelijk 1% als garantstellingsprovisie aan de aandeelhouders A uitgekeerd.HVC is een verbonden partij, omdat de gemeente aandeelhouder van HVC is. Via de 2 keer per jaar plaatsvindende Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA, medio juni en medio december) houden wij toezicht en inzicht in de dagelijkse bedrijfsvoering en op de begroting en jaarrekening.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
34.897.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
231.154.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
802.173.000
- verbonden partij
2.5 Enexis Holding N.V.
2.5 Enexis Holding N.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Enexis was netbeheerder binnen de gemeente Noordoostpolder. Begin 2016 is het verzorgingsgebied overgegaan op Liander. De aandelen van Enexis zijn echter nog in handen van de gemeente Noordoostpolder. De raad van gemeente Noordoostpolder heeft eind 2023 een amendement aangenomen met als strekking de inspanning om in 2024 de aandelen in Enexis te verkopen. Als uitvoering van het amendement zijn inmiddels de aandelen binnen Enexis ten verkoop aangeboden.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Enexis is financieel gezond. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
Het financieel beleid bij het strategisch plan heeft als uitgangspunt dat Enexis financieel solide blijft en tenminste een A credit-rating behoudt.
Enexis is met haar aandeelhouders en met het Rijk in gesprek over de financierbaarheid van de strategie en de investeringen. Daarbij wordt ook de mogelijkheid onderzocht dat het Rijk als aandeelhouder toetreedt.
In 2023 heeft Enexis € 35.480 dividend 2022 uitgekeerd aan gemeente Noordoostpolder. Dit dividend is deels eenmalig als gevolg van de verkoop van Fudura B.V.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
72.000.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
5.320.000.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
3.445.000.000
- verbonden partij
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
Lelystad
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Almere, Urk, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Horizon B.V. (voorheen OMFL)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Technofonds richt zich op het financieren van het innovatieve MKB en innoverende technostarters die met nieuwe risicovolle technologie in een relatief vroege fase willen (door)groeien. Het is een revolverend fonds, dat wil zeggen dat de middelen die vrijkomen door bijvoorbeeld verkoop van participaties of aflossing van leningen, opnieuw binnen het fonds worden uitgezet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
-1.146.261
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
6.711.756
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
10.801
- verbonden partij
2.6 WerkCorporatie B.V.
2.6 WerkCorporatie B.V.
Emmeloord
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Gemeente Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Enig aandeelhouder
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Werkcorporatie is opgericht om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De Werkcorporatie voert een taak uit waarvoor het gemeentebestuur verantwoordelijk is en blijft, namelijk de begeleiding van inwoners naar de arbeidsmarkt. De gemeente heeft zeggenschap over de financiële, beleidsmatige en uitvoeringskaders. De uitgangskaders voor de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de WerkCorporatie staan, naast de raamovereenkomst, contourennotitie en het bedrijfsplan, beschreven in het beleidsplan Krachtig Noordoostpolder 2.0, waaronder specifiek het deelplan participatie. Voor de financiering is de Werkcorporatie volledig afhankelijk van de gemeente. Het participatiebudget van de gemeente is de afgelopen jaren beperkt maar toereikend geweest. Niet bestede middelen worden jaarlijks teruggestort naar de gemeente.
Daarnaast heeft de WerkCorporatie ESF-subsidie in kunnen zetten voor intensieve begeleiding aan kandidaten. Samen met de gemeente wordt dit gemonitord en wordt gekeken naar de continuering van het aanvragen van ESF-subsidie.
De doelstellingen die de WerkCorporatie in samenwerking met de gemeente opstelt, zijn gericht op de uitstroom richting regulier werk. Daarnaast zijn er steeds meer ontwikkelingen waar de WerkCorporatie een rol in speelt. Hier liggen kansen en risico’s voor de bedrijfsvoering van de WerkCorporatie.
Ontwikkelingen:
- De toename in het aantal kandidaten die vanuit de Wet Inburgering hun participatieplicht moeten voldoen. De WerkCorporatie begeleidt deze groep naar een (taal)stage met als doel een plek op de arbeidsmarkt.
- Het ontwikkelen van het Regionaal WerkCentrum, waar alle inwoners en werkgevers met vragen over arbeid en personeel terecht kunnen. Het betekent voor de WerkCorporatie een nieuwe manier van samenwerken met partijen in Flevoland.
- De WerkCorporatie werkt steeds nauwer samen met andere partijen in Noordoostpolder. Zo is er een samenwerking opgestart met Carrefour en ROC Friese Poort om inwoners en onbenut arbeidspotentieel te ondersteunen in hun hulpvraag over werk of scholing.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
1.419.742
Begroting 2026:
1.509.027
Begroting 2024:
1.475.100
Begroting 2027:
1.509.027
Begroting 2025:
1.509.027
Begroting 2028:
1.509.027
Bijdrage verantwoord op taakveld:
6.5 Arbeidsparticipatie
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
0
0
1656
Eigen vermogen
150.148
150.148
150.148
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
298.551
- verbonden partij
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Streefdatum voor de opheffing is begin 2024.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
-
- 19.375
- 36.040
Eigen vermogen
-
-
1.443.974
Vreemd vermogen
-
-
31.981
- verbonden partij
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De verwachting was dat deze B.V. eind 2019, begin 2020 zou worden opgeheven. Dat is niet gebeurd. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
- 20.000
- 265.000
- 125.730
Eigen vermogen
-
484.349
84.349
Vreemd vermogen
-
6.500
64.446
Verenigingen
- verbonden partij
5.1 VNG
5.1 VNG
Den Haag
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Nederlandse gemeenten en Curaçao, Bonaire, Saba, St. Eustatius, Aruba en enkele tientallen gewesten
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De VNG werkt aan een krachtige lokale overheid. Dat doen zij door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Gemeenten hebben te maken met grote opgaven. De rol van VNG als netwerkorganisatie is om de belangen van de gemeenten te behartigen. Dit doen ze door steeds meer met het Rijk aan tafel te zitten als gelijkwaardige partner.
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
236.113
Begroting 2026:
313.658
Begroting 2024:
245.634
Begroting 2027:
313.658
Begroting 2025:
313.658
Begroting 2028:
313.658
Bijdrage verantwoord op taakveld:
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
-4.821.000
- 5.060.000
2.824.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
56.301.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
92.686.000
- verbonden partij
5.2 VNG Flevoland
5.2 VNG Flevoland
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Gemeenten in Flevoland
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2023:
1.903
Begroting 2026:
1.989
Begroting 2024:
1.989
Begroting 2027:
1.989
Begroting 2025:
1.989
Begroting 2028:
1.989
Bijdrage verantwoord op taakveld:
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2025
Begroting 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
- 2.587
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
36.059
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
35.744