Dienstverlening en Besturen

Ambities

Wat zijn onze ambities?

Ambitie 1. Goede dienstverlening voor iedereen

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden.
a)   We zijn toegankelijk en zorgen dat iedereen eenvoudig en snel met ons in contact komt.
b)   We geven duidelijke informatie die voor iedereen vindbaar en begrijpelijk is.
c)   We digitaliseren waar dat mogelijk is en organiseren dienstverlening op maat voor wie dat nodig is.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt

  • Daarvoor blijven we inzetten op het realiseren van een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn.
  • Daarvoor blijven we inzetten op de communicatie over en de naamsbekendheid van het Sociaal Loket in het algemeen en het Financieel Loket in het bijzonder. We gaan kijken of/hoe we de openingstijden kunnen verruimen en de samenwerking met onze ketenpartners verbeteren. Ook wordt gekeken wat de inzet van digitale en telefonische kanalen kunnen bijdragen aan een bredere bereikbaarheid.
  • Daarvoor blijven we onze (digitale) dienstverlening verbeteren, vanuit het credo digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
  • Wij verbeteren onze dienstverlening door inwoners en ondernemers te vragen hoe zij onze dienstverlening ervaren en door gebruik te maken van beschikbare data zoals van klanttevredenheid onderzoeken.
  • Daarvoor gaan we aan de slag met het nog verder verbeteren van de telefonische bereikbaarheid als er sprake is van doorverbinden binnen de gemeentelijke organisatie.
  • Daarvoor voeren we in 2025 een nieuwe aanbesteding voor de technische telefonieoplossing voor de hele gemeentelijke organisatie uit.

1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is

Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan doorlopend gewerkt. In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:

  • informatie makkelijk vindbaar is;
  • de informatie op de website overeenkomt met de gebruikersverwachtingen;
  • de vormgeving ondersteunend is aan de communicatie;
  • het platform gebruikersvriendelijk is;
  • de website toegankelijk is voor iedereen (DigiToegankelijkheid).

Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid.

Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Inwoners kunnen ons telefonisch goed bereiken en worden altijd goed te woord gestaan. Ook kunnen inwoners terecht bij de receptie en balies van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn of meer uitleg nodig hebben. Of zij kunnen in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken. In uitzonderlijke situaties gaan wij naar de inwoner toe. Dat is Goed voor Elkaar! Onze organisatievisie!
We trainen ons doorlopend in het schrijven van begrijpelijke teksten en het voeren van het goede gesprek. Met de inzet van social media zorgen we voor actuele berichtgeving op verschillende kanalen.

1.3 We zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen

Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website. Sinds eind 2023 werken we met een nieuw burgerzakensysteem waardoor de meest voorkomende aanvragen geheel digitaal afgehandeld kunnen worden. De processen die via het nieuwe burgerzakensysteem verlopen verbeteren we continu.

Wat zijn onze ambities?

Ambitie 2 Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming

  • Initiatieven die binnenkomen via de intaketafel voorzien wij van advies over leefbaarheid en participatie. We denken vroegtijdig mee met de initiatiefnemer wat de impact is van een initiatief voor de woon- en leefomgeving van onze inwoners. Op die manier dragen wij zorg voor een goede leefbaarheid. Door de omgeving vroegtijdig te betrekken is de kans op bezwaren kleiner waardoor er -als het goed is- ook minder mediation hoeft te worden ingezet. Dit wordt als positief ervaren en blijven we doorlopend doen.  
  • Daarnaast houden we via de gebiedsregisseurs goed contact met inwoners in dorpen en wijken om kwesties vroegtijdig te signaleren en escalatie of juridische procedures te voorkomen.
  • Ook dienen deze contacten om signalen ter verbetering van de dienstverlening van de gemeente op te halen en in de organisatie neer te leggen.
  • De informele gesprekken met bezwaarmakers dienen ditzelfde doel.
  • Jongerenraad. We onderzoeken de mogelijkheden van jongerenparticipatie. We denken aan een jongerenraad met jongeren van 15 tot 23 jaar en zoeken die via scholen en verenigingen. Inmiddels heeft er onderzoek plaatsgevonden naar de behoefte en de vorm van jongerenparticipatie. We zijn in gesprek over de uitkomsten hiervan en het vervolg.  

2.2 Regionale samenwerking

We bestendigen de bestaande samenwerkingen met de gemeente Dronten en Urk op het gebied van bedrijfsvoering (salarisadministratie en functioneel beheer). Tevens geven we vorm aan samenwerkingsagenda Noordoostpolder-Urk 2050.

Daarnaast verstevigen we deze samenwerking op de meer strategische dossiers, op zowel provinciaal als bovenregionaal niveau. Daarbij valt onder meer te denken aan het Ruimtelijk Arrangement dat vanuit Flevoland met het Rijk wordt gesloten. Maar ook aan zaken die in de Regio Zwolle spelen en waarbinnen we ons als “Kop van Flevoland” sterk kunnen positioneren. Meer specifiek gaan we vanuit de gezamenlijke DUN propositie onze krachten bundelen als het gaat om public affairs en/of lobbyactiviteiten in het belang van de regio. Denk daarbij aan de N50 of de Lelylijn.  

Belangrijke fundamenten voor de regionale samenwerkingen vormen resp. de Strategische Agenda Flevoland en de Meerjarige Agenda Regio Zwolle. Binnen deze agenda’s blijven wij ons als gemeente Noordoostpolder onverminderd inzetten op de nabijheid en de bereikbaarheid van voorzieningen. Alles in het belang van een sterke en vitale samenleving voor onze inwoners.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 10:45:29 met de export van 11/19/2024 10:42:57