Wat zijn onze ambities? |
---|
Ambitie 1. Meedoen in de samenleving |
Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is. Onze speerpunten zijn:
|
Wat gaan we in 2025 hiervoor doen? |
1.1 We stellen het programmaplan Samen en Gezond op en starten met de uitvoering hiervan |
Op basis van het procesvoorstel Samen en Gezond (Q3 2024) maken we een inhoudelijk programmaplan als opvolger van het programma 'Grip op sociaal domein'. We focussen ons op thema’s zoals het versterken van kwetsbare buurten, wijken en dorpen, bestaanszekerheid, de gezondheid van onze inwoners en de zelf- en samenredzaamheid in de samenleving en de samenwerking tussen maatschappelijke partners. Dit doen we aan de hand van drie programmalijnen: bestaanszekerheid, kansengelijkheid en een gezond leven makkelijker maken. |
1.2 We evalueren en actualiseren het deelplan jeugd |
Het deelplan jeugd dateert uit 2019. De doelen beschreven in dit plan lopen tot 1 januari 2025 en dat geeft aanleiding tot evaluatie van dit plan. Daarnaast is dit een natuurlijk moment om het plan bij te stellen naar de huidige actualiteit, zoals de veranderingen in het regionale zorglandschap en de hervormingsagenda jeugd. |
1.3 We werken toe naar verdergaande regionale samenwerking voor jeugdhulp |
De samenwerking tussen gemeenten in Flevoland, aanbieders en andere domeinen moet worden versterkt. Dit blijkt ook uit het landelijke onderzoek van het ministerie van VWS naar de 'robuustheid' van de verschillende jeugdhulpregio's. Dit vraagt in Flevoland om een verdergaande, dan de huidige, regionale samenwerking op het gebied van lokale jeugdhulp. Deze geven we verder vorm, waarbij de hervormingsagenda Jeugd als leidraad geldt. Waarbij we een goede verbinding tussen regionale en lokale zorg alsook de toegang voor ons randvoorwaardelijk is. |
1.4 We onderzoeken of de toegang als gevolg van de hervormingsagenda anders ingericht moet worden |
Een van de pijlers in hervormingsagenda is de toegang. Er wordt gesproken over stevige lokale toegangsteams. Daarbij is opgenomen dat lokale teams zelf basishulp moeten bieden en een vertrouwd aanspreekpunt blijven. In welke vorm dat is en op welke wijze onderzoeken we in 2025. Deze ontwikkelingen van de hervormingsagenda hebben mogelijk impact op de inrichting van de toegang van het gehele sociale domein. |
1.5 We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van gezondheidscentrum 'Het Vlie' |
Als gemeente zijn we actief betrokken als samenwerkingspartner bij 'Het Vlie'. Het Vlie kent twee programmalijnen: Samenwerken & Bouwen. De lijn Samenwerken kenmerkt zich vooral in het verbinden van het sociaal en medische domein. Dit is tevens een opdracht vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Passend bij onze rol trekken we samen op met de partners binnen de gezondheidsketen om de zorg voor onze inwoners zo goed mogelijk te organiseren. Om dit te benadrukken is een intentieovereenkomst ondertekend. In 2025 werken we concreet aan de uitwerking van het integraal zorgconcept. Het gaat hier in het bijzonder om de verbinding tussen de gemeentelijke inzet (preventie en maatwerk) en medisch specialistische zorg. |
1.6 We onderzoeken de effecten van Welzijn op Recept |
In 2024 zijn we gestart met de uitvoering van Welzijn op Recept. Hiervoor ontvangen we tot dusver incidentele middelen. We onderzoeken wat de effecten van deze interventie zijn en hoe we deze duurzaam kunnen voortzetten. |
1.7 We zetten Noordoostpolder op de kaart om het huisartsentekort te verminderen |
Passend bij de rol die we als gemeente hebben, zetten we in op continuering van de ingezette aanpak. |
1.8 We ronden het beleid voor asiel en integratie af |
We concretiseren het beleid op het gebied van asiel en integratie in het programma Samen en Gezond om nieuwkomers in de Noordoostpolder kansen te bieden te integreren in de directe leefomgeving en zo bij te dragen aan de sociale cohesie. We nemen hier de uitkomsten van het onderzoek naar de toereikendheid van onze sociale voorzieningen voor (arbeids)migranten in mee. |
1.9 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het rekenkameronderzoek minimabeleid |
We werken de aanbevelingen uit tot een concrete uitvoeringsagenda met bijbehorende planning en starten met de uitvoering ervan. |
1.10 We ontwikkelen een regionaal werkcentrum |
Als gemeente hebben we de taak gekregen om samen met andere Flevolandse gemeenten en UWV een Regionaal Werkcentrum vorm te geven. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers bieden we zo via de regionale loketten toegang tot de dienstverlening die zij nodig hebben van een regionaal publiek-privaat samenwerkingsverband van sociale partners, gemeenten, UWV, SBB en onderwijsinstellingen. |
1.11 We werken aan de uitkomsten van het onderzoek naar de uitvoering van de Participatiewet |
In 2024 is onderzoek gedaan naar een bij gemeente Noordoostpolder passende inrichting van de uitvoering van de Participatiewet. Een uitvoering die in staat is in te spelen op en mee te bewegen met de verwachte toekomstige ontwikkelingen. In 2025 werken wij aan de aanbevelingen uit het onderzoek. |
1.12 We werken aan de doordecentralisatie Beschermd Wonen |
Gemeenten, Rijk en andere partijen werken al jaren aan de transitie “van beschermd wonen naar een beschermd thuis”. Ondanks voortdurend uitstel gaat de samenwerking met de regiogemeenten onverminderd door. En wordt er verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. In 2025 implementeren we de lokale toegang tot beschermd wonen. Hiertoe zijn regionale afspraken gemaakt, waarbij lokale gemeenten meer regie krijgen. |
1.13 We implementeren de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo |
Met ingang van 1 januari 2026 wordt de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo weer ingevoerd (ivb). In 2025 treffen we de voorbereidingen hiervoor. De ivb vervangt met ingang van 2026 het abonnementstarief voor maatwerkvoorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. |
1.14 We ontwikkelen een lokale inclusie agenda |
Gemeenten zijn verplicht om periodiek een plan (Lokale Inclusie Agenda) vast te stellen. Dit om uitvoering te geven aan het VN-verdrag handicap. In 2025 stellen we een Lokale Inclusie Agenda (LIA) op. |
1.15 Meer sporten en bewegen in openbare ruimte |
In 2023 heeft u aan dorpsbelangen en wijkplatforms gevraagd om met ideeën te komen om sporten en bewegen in de openbare ruimte te stimuleren. We zetten de in 2024 gestarte pilot voort en evalueren eind 2025 de opbrengsten hiervan. Op basis van de evaluatie doen we een voorstel voor een eventueel vervolg. |
1.16 We werken gebiedsgericht vanuit het Manifest Sociaal Domein in Ens en Revelsant |
We werken aan vitale gemeenschappen. Dat doen we door het revitaliseren van een duurzaam voorzieningenniveau (ontmoeting, recreatie, cultuur). Dit doen we gebiedsgericht in samenwerking met welzijnsorganisatie Carrefour, politie, gebiedsregisseurs (IGW), Mercatus, GGD en Zorggroep Oude Nieuwe Land. We werken daarbij vanuit Manifest Sociaal Domein en zetten extra in op het dorp Ens en de wijk Revelsant in Emmeloord. Daarbij gaan we bij de inwoners van Ens positieve gezondheid meer onder de aandacht brengen. En in Revelsant werken we aan de verbetering van de leefbaarheid in combinatie met het terugdringen van gezondheidsverschillen. |